неділю, 11 листопада 2018 р.

Міжнародне гуманітарне право


                                         Тема уроку: 
«Особливості ведення воєнних дій з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права»

Мета навчальна: Довести до учнів призначення, принципи і норми Міжнародного гуманітарного права (далі-МГП) та сферу його застосування.
Мета розвивальна: Сприяти розвитку творчих здібностей учнів, прояву їх громадянської позиції;
Мета виховна: Виховувати в учнів повагу до людей, гуманність, 
толерантність, співчуття з урахуванням загальнолюдських 
цінностей та норм МГП, не зважаючи на колір шкіри.
Час: 45хв.
Місце: Навчальний кабінет 
Метод: Урок  гра-конкурс
Тип уроку: Урок застосування знань, умінь та навичок.
Матеріальне забезпечення: комп’ютер, проектор, екран; презентація, червоні і зелені картки (по кількості учасників); картки-завдання, репродукції художників, світлини з історії війн, портрети видатних людей (виводяться на екран); «чорна скринька і том «Війна і мир»; жетони - символи МКЧХ.
Методичне забезпечення: Підручник «Захист Вітчизни» 2006 р.
Підручник «Досліджуючи гуманітарне право». Київ «Генеза» 2006 р.
Міжпредметні зв`язки: Історія, правознавство, географія, живопис.
Хід уроку
I.                  Організаційний момент (5 хв.)
«Тепер, коли ми вміємо літати по небу, як птахи, плавати по воді, як риби, нам залишилося одне - навчитися жити на землі, як люди".
Б. Шоу
Людство вступило в третє тисячоліття. На жаль, воно так і не позбулося важкої спадщини минулих століть - збройних конфліктів.XX століття ввійшло в світову історію, як століття конфліктів і тероризму. Криваві війни, локальні конфлікти, тероризм, дискримінація, масова загибель людей.
Війни залишаються однією з найбільш поширених форм регулювання відносин між людьми і державами і в XXI столітті.
У всі часи збройні конфлікти завдавали людям глибокі страждання, приводили до важких людських і матеріальних втрат.
Ще в давні часи деякі воєначальники, дотримуючись звичаю, не дозволяли своїм підлеглим стратити полонених, наказували щадити жінок, дітей і людей похилого віку.
А що ми з вами спостерігаємо зараз? Мало хто, в цей час міг передбачити, 
що ми, українці, будемо жити в зовсім іншій країні, в якій люди моляться 
за мир, де війна і смерть стали типовими новинами дня, де процвітає
 жорстокість і безмежна жертовність.
У народів не виходить жити мирно. Протиріччя й розбіжності між 
державами перетворюються в кровопролитні міжнародні збройні конфлікти,
 а протистояння всередині держави переростають в не міжнародні.
Аби пом'якшити сумні наслідки війни, полегшити страждання людей 
виникла система міжнародного гуманітарного права, або права війни. 
Саме життя підтвердило правильність вислову великого мислителя
 Г. Гроція про те, що для війни, як і для мирного часу, існують свої закони. 
Зменшити страждання, пом'якшити жорстокість, які не викликані воєнною
 необхідністю, захистити права людини під час війни, зупинити намагання
 воюючих сторін будь-якими засобами досягти перемоги над супротивником
 - ось головна мета міжнародного гуманітарного права.
Наш сьогоднішній урок буде нестандартним. Ми його проведемо у формі гри-конкурсу «Інтелектуальний поєдинок». Свої знання демонструватимуть  команди «Миротворці» та «Комбатанти». Кожній команді належить подолати кілька етапів і відповісти на питання з МГП і МКЧХ.
(Заздалегідь група була поділена на 2 команди)
Відбулося:
а) знайомство з капітанами та членами команд;
б) з`ясування правил гри;
в) представлено журі конкурсу.

Отже, приступаємо до нашого уроку гри-конкурсу.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів (5 хв.)

На цьому етапі учні пригадують основні відомості з норм МГП, які необхідні їм для виконання наступних завдань конкурсів.
Бліцопитування
1.    Як звали засновника Міжнародного Комітету Червоного Хреста?
(Анрі Дюнан)
2. Громадянином якої країни був засновник МКЧХ? (Швейцарії)
3. Лауреатом якої престижної премії був засновник МКЧХ?
(Нобелівської)
4. Свідком якої битви мимоволі виявився засновник МКЧХ?
(Битви при Сольферіно)
5. Скільки конвенцій було прийнято на Женевській конференції? (4)
6. Як називають учасників збройних конфліктів?
(Комбатанти)
7. Хто є автором виразу «Іду на ви»і що він означає?(Великий князь київськийСвятослав Ігорович(942-972). Це попередження про початок активних дій проти ворога, оголошення намірів вступити в боротьбу ).
8. Що таке МГП?
(Право війни, право збройних конфліктів)
9. Що є емблемою МККК?
(Червоний Хрест)
10. Що лежить в основі правил, за якими повинні будуватися взаємини між людьми?
(Шанобливе ставлення один до одного)
11. Що таке повага?
(Шанобливе ставлення, засноване на визнанні чиїхось заслуг, якостей, достоїнств)
12. Що таке співчуття?
(Жалість, що викликається чиїмось стражданням, нещастям)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів (5хв.)
На цьому етапі уроку формуються ціннісно-смислові компетенції.
Демонструється відеоролик: «Твір української школярки»
- Які думки викликає у вас почуте і побачене?
- Що, на  вашу думку, є причиною виникнення збройних конфліктів?
- Якої шкоди завдають збройні конфлікти?
ІV.Самостійне виконання завдань (25хв.)
На цьому етапі уроку формуються навчально-пізнавальні та інформативні компетенції, які пов’язані із формуванням умінь самостійно шукати, аналізувати, добирати необхідну інформацію.
I конкурс «Так-ні»
Цей конкурс проводиться за допомогою сигнальних карток червоного і зеленого кольору. Читаються твердження МГП, а всі учасники піднімають картки червоного кольору в разі неправильного твердження і зеленого, якщо з цим твердженням можна погодитися.
Твердження МГП
1. Міжнародне гуманітарне право забороняє ведення війни, оскільки війна є неприкритою формою варварства.
2. I Додатковий протокол до Женевських конвенцій від 12 серпня 1949 року стосується захисту жертв міжнародних конфліктів.
3. Міжнародне гуманітарне право, яке називається так само правом збройних конфліктів, а раніше було відомо під назвою «право війни» - є особливим розділом права, чинним в умовах збройних конфліктів.
4. Друга Женевська конвенція 1949 року містить у норми, спрямовані на захист військовополонених.
5. Відповідно до норм МГП для забезпечення поваги і захисту цивільного населення і цивільних об'єктів, сторони, що перебувають у конфлікті, повинні завжди розрізняти цивільне населення й комбатантів, а також цивільні й воєнні об'єкти та, відповідно, направляти свої дії тільки проти військових об'єктів.
6. Міжнародне гуманітарне право прагне пом'якшити наслідки збройних конфліктів, по-перше, обмежуючи вибір засобів і методів ведення військових дій і, по-друге, зобов'язуючи воюючі сторони щадити осіб, які не беруть або перестали брати участь у військових діях.
7. Міжнародне гуманітарне право не може застосовуватися на території тієї держави, яка першою розв'язало озброєнийний конфлікт.
Червоні картки: № 1, 4, 7.
Зелені картки: № 2, 3, 5, 6
II конкурс «У художній галереї»
На цьому етапі уроку формуються навчально-пізнавальні компетенції.
Перед вами репродукції картин та світлини певних подій. Вам належить розкрити задум художника(фотографа), прокоментувати принципи, норми, терміни, поняття МГП, якими можна буде розкрити зміст картини та світлин.



А). Картина В.В. Верещагіна «Апофеоз війни».
Очікувана відповідь: Уявити узагальнений образ результатів войовничої діяльності древніх азіатських завойовників і одночасно показати засудження всіх воєн, незалежно від того, ким і коли вони велися і ведуться. На картині зображена піраміда з посічених шаблями черепів, навколо якої кружляють птахи. Сила його роботи в жорстокій правді життя, правді того, що самі люди починають війни, наслідком яких є десятки тисяч людських жертв. Автор закликає людей зупинитися в цій ненаситної жадобі війни і задуматися над тим, що в піраміді голів може виявитися і їх череп. Міжнародне гуманітарне право зобов'язує гуманно ставитися до поваленого противника. Якщо не можна домогтися  припинення воєн, необхідно за допомогою норм міжнародного гуманітарного права забезпечити захист жертв збройних конфліктів, обмежити методи і засоби військових дій.
Б). Застосування хімічної зброї у I Світовій війні.
     
- Які події зображені на світлинах?
- Що відчували солдати і з чим вони порівнювали ці явища?
Очікувана відповідь: Застосування хімічної зброї у I Світовій війні. Генеральна Асамблея ООН наполегливо рекомендувала державам приєднуватися до Протоколу 1925 року про заборону застосування в воєнних діях газів задушливої дії, отруйних газів і бактеріологічних методів ведення війни,як зброї масового ураження.
В) Застосування ядерної зброї у II Світовій війні
                           
-       Які події  зображені на світлинах?
Очікувана відповідь: Ядерне бомбардування японських міст Хіросима та Нагасакі. Зброя масового знищення несе загибель та страждання сотням тисячам ні в чому не винних людей. Тому її віднесено до заборонених засобів ведення війни.
Г). Військовополонені у I - II Світовій війні
 


    
-       Хто такі військовополонені ?
-       Як необхідно поводитись з військовополоненими згідно норм МГП? Дати повну відповідь.
Очікувана відповідь: Згідно норм МГП з військовополоненими необхідно завжди поводитися гуманно. Будь-який незаконний акт чи бездіяльність з боку держави, що тримає в полоні, які спричиняють смерть або створюють серйозну загрозу здоров'ю військовополоненого, що перебуває під її охороною, забороняються та будуть розглядатись як серйозне порушення норм МГП. Зокрема, жодного військовополоненого неможна піддавати фізичному каліцтву або медичним чи науковим експериментам будь-якого характеру, які не обґрунтовані потребою в проведенні медичного, стоматологічного або стаціонарного лікування військовополоненого та не здійснюються в його інтересах. Так само військовополонені завжди повинні бути захищеними, зокрема від актів насилля чи залякування, а також від образ та цікавості публіки.
Д). Діти війни
Очікувана відповідь: У ситуації збройного конфлікту діти, так само як і дорослі, можуть відчувати на собі тягар його наслідків. Відповідно до норм МГП дітям, як найбільш вразливим, повинно бути надано додатковий захист.
III.  «Темна конячка»
Цей конкурс містить в собі питання, за якими можна вгадати людину, життя і діяльність якої так чи інакше пов'язана з МГП і МКЧХ.
А)
1.       Народився 8 травня 1828 року в Женеві.
2.       Мати виховала його в дусі"співчуття по відношенню до нещасних, знедолених, принижених, пригнобленим".
3.       Його батько вчить хлопчика бутирозважливим, але в той же час прагнути до добра.
4.  24 червня 1859 р зі свого екіпажу, що мчить по дорогах Ломбардії, він виразно чує звуки канонади. Всього через кілька хвилин йому судилося побачити те, що в корені змінить все його життя.
5.  У нього немає ніяких медичних знань.
6.  У Женеві потрібно організовує невеликий комітет, який займеться втіленням у життя його ідей.
7.       Написав книгу "Спогад про битву при Сольферіно".
8.       Заснував Міжнародний Комітет Червоного Хреста.
9.       Лауреат Нобелівської премії.
(Анрі Дюнан)

 
 
Б).
1. Роки його життя 1810-1881.
2. Засновник воєнно-польової хірургії, анатом, педагог, громадський діяч.
3. Першим застосував наркоз в умовах польового шпиталю.
4. Ввів нерухому гіпсову пов'язку.
5. Запропонував ряд хірургічних операцій.
6. Заснував анатомо - експериментальний напрямок в хірургії.
7. Вів боротьбу з становими забобонами в галузі освіти, виступав за автономію університетів, загальне початкову освіту.
8. Світову популярність здобув його атлас "Топографічна анатомія".
9. Похований у місті Вінниці (Україна)
(М.І.Пирогов)
В).
1. Народилася в 1910 році в Македонії.
2. У 18 років виїхала до Ірландії і вступила в чернечий орден «Ірландські сестри Лорето».
3. В 21 рік постриглася в черниці.
4. В 69 років  отримала Нобелівську премію «За діяльність, спрямовану на допомогу стражденним людям».
5. Зарахована Католицькою церквою до лику блаженних.
Цитати про любов і щастя:
1. «У житті багато зла, в житті є безпритульні і хворі, але гірше за все тим, хто позбавлений радощів любові».
2. «Немає ніяких ключів від щастя. Двері завжди відкриті».
3. «Найбільший гріх людини - це не ненависть, а байдужість до своїх братів».
4. «Проявляйте свою любов до людей всюди, де це можливо, і насамперед - у себе вдома. Даруйте любов своїм дітям, своїй дружині або чоловіку, своїм сусідам. Нехай жодна людина не піде з вашого життя без того, щоб не стати хоч трохи кращою або щасливішою. Станьте живим виразом доброти Бога. Нехай люди бачать доброту, що світиться на вашому обличчі, в ваших очах і у вашому дружньому вітанні».
5. «Плід тиші є молитва, плід молитви - віра, плід віри - любов, плід любові - служіння, а плід служіння - мир».
6. «Якщо ви засуджуєте людей, у вас не вистачить часу на те, щоб любити їх».
7. «Не чекайте лідерів, дійте самі».
8. «Перш, ніж говорити, необхідно прислухатися, що говорить Бог у тиші твого серця».
9. «Бог не чекає, що ви досягнете успіху, Бог чекає, що ви спробуєте. Щоб лампа світила, потрібно весь час підливати в неї масло - творити щось мале, але з великою любов'ю».
10. «Щоразу, коли ви посміхаєтеся комусь, це акт любові, подарунок людині, прекрасний дар».
11. «Немає кращого косметолога, ніж мир у душі».
12. «Найгірше захворювання на сьогоднішній день - не лепра або туберкульоз, а скоріше - почуття непотрібності».
(Мати Тереза - Агнес Гонджа Бояджіу)
Творча робота в складі команд дозволяє розвивати їх соціально-трудову компетентність та допомагає налагоджувати комунікативні зв’язки.
IV. «Чорна скринька».
У цій скриньці лежить річ, яка включає в себе слова, прямо протилежні за своїм смисловим значенням і мають пряме відношення до проблем МГП. У неї є автор - великий  гуманіст, творець - багатьох знаменитих творів. Всі, хто знайомі з цією річчю, знають, що вона розкриває проблеми збройного конфлікту, події якого відбуваються в 1805-1820 роках XIX століття.
(Роман-епопея Л. М. Толстого «Війна і мир»)
V. Конкурс 5. "Хронологія подій".
Ведучий роздає на окремих картках кожній команді два комплекти назв історичних подій і років, коли ці події відбулися.
А) За певний час треба викласти назви історичних подій у хронологічній послідовності. (Інший варіант: заповнити таблицю, відповідно до назви історичної події і року).
№ з/п
Назва подій
Рік
1.      
Битва при Сольферіно

2.      
Прийняття статуту Міжнародного кримінального суду

3.      
Прийняття Женевської конвенції про захист цивільного населення.

4.      
Прийняття I Додаткового протоколу до чотирьох Женевських конвенцій

5.      
Початок роботи Нюрнберзького трибуналу

6.      
Набуття чинності Кодексу Лібера

7.      
Друга Гаазька конференція миру


Правильні відповіді: 1859, 1998, 1949, 1977, 1946, 1863, 1907.
Хронологічний ланцюжок: 1 – 6 – 7 – 5 – 3 – 4 – 2
Б) Заповнити таблицю:
Які ви знаєте основні джерела міжнародного гуманітарного права та відповідно ним категорії осіб, яким надається захист?
Основні джерела міжнародного гуманітарного права
Категорії осіб, яким надається захист
Женевські конвенції 1949 р
Перша конвенція
Захист поранених і хворих зі складу сухопутних армій
Друга конвенція
Захист поранених, хворих, осіб, які зазнали корабельної аварії, зі складу збройних сил на морі
Третя конвенція
Захист військовополонених
Четверта конвенція
Захист цивільного населення під час війни
Додаткові протоколи 1977 до Женевських конвенцій 1949 р
Додатковий протокол№1
Захист жертв збройних конфліктів міжнародного характеру
Додатковий протокол№2
Захист жертв збройних конфліктів неміжнародного характеру
VI. Підсумки уроку, аргументація оцінок, домашнє завдання( 5 хв.)
Заключне слово викладача:
Шановні учні, у вас на столах лежать листки зі словом «Війна». Війна - це завжди трагедія. Напишіть слова - асоціації до цього слова. А тепер, давайте всі разом покладемо ці листки в коробку і запечатаємо її назавжди, щоб покоління XXI століття ніколи не дізналося таких страшних слів.
На етапі рефлексії здійснюється обговорення за допомогою інтерактивного методу «Мікрофон». Це надає можливість кожному учню, по черзі відповідаючи на запитання, швидко висловити власне враження від уроку. Рефлексія «Все в твоїх руках».
Малюємо долоню, кожен палець - це позиція, по якій треба висловити свою думку:
-    Великий - для мене було важливим і цікавим;
-    Вказівний - з цього питання я отримав конкретну інформацію;
-    Середній - мені було важко (мені не сподобалося);
-    Безіменний - моя оцінка психологічної атмосфери;
-    Мізинець - для мене було недостатньо.
За допомогою цього методу розвивається комунікативна компетентність, яка дозволяє набути навиків взаємодії з людьми, здатність до самовираження.
Далі виставляється оцінка роботі кожної команди, визначається ступінь досягнення поставленої мети та аналізується робота учнів.
Домашнє завдання: Проаналізувати події на Сході України, записати факти порушення норм МГП.
Висновок: Представлений урок відображає важливість використання інноваційних технологій. Наостанок хочу запропонувати Вам послухати притчу: «Жив мудрець, який знав все. Одна людина захотіла довести, що мудрець знає не все. Затиснувши в долонях метелика він запитав: «Скажи, мудрець, який метелик у мене в руках: мертвий чи живий?» А сам думає: «Скаже живий - я його заб'ю, скаже мертвий - випущу». Мудрець, подумавши, відповів: «Все в твоїх руках».
Отже в наших руках, колеги, можливості формувати особистість: допитливу, особистість яка цікавиться, активно пізнає світ, вміє вчитися, здатну до організації власної діяльності, доброзичливу, яка вміє слухати і чути партнера, готову самостійно діяти і відповідати за свої вчинки.

Бажаю всім успіхів!